هزاره های کویته

اجتماعی و فرهنگی

هزاره های کویته

اجتماعی و فرهنگی

هزاره های کویته

 

 

هزاره های کویته

 

۲۳ سال جنگ ، کشتار ، خونریزی و قتل عام های دسته جمعی در کشور مان باعث شد که مردم کوله بارش را جمع کند و مجبور به ترک وطن شود و راهی کشورهای همسایه گردد. بیشتر این کشتار و قتل عام ها بالای قوم مظلوم هزاره صورت می گرفت که در زمان عبدالرحمن 62 فیصد از مردم هزاره را به کام مرگ کشاند . هزاره ها این درد زنج و ظلم را تحمل نتوانسته و به کشور های چون پاکستان و ایران و از آنجا به کشور های غربی مهاجرت نمودند تا بتوانند مثل بقیه مردم این کره خاکی زندگی آرام و دور از جنگ و خونریزی داشته باشد . اکثر این مردم رنج دیده به پاکستان مهاجرت نمودند و اکثرا ً به شهر کویته جای گزین شدند نا گفته نباید گذاشت که مردم هزاره پیش از آن هم مهاجرت های را به هند بریتانیا( به کویته امروزی) داشتند ولی در زمان عبدالرحمان این مهاجرت به اوج خود رسید.که دولت پاکستان بدون  کدام مشکلی از آنان استقبال نموده و برای آنان جای و مکان داد البته در آن زمان کشور پاکستان از هندوستان جدا نشده بود و زمانی که جدا شد قسمتی را که هزاره ها سکونت داشت مربوط پاکستان اعلان شد .

چون مردم  توانسته بود فقط فامیل و فرزندان خود را بیاورند از اینرو فقیر و دارای اقتصاد ضعیف بود ولی چون این مردم تمدن پرور پشت کار داشت توانست خود را از این حالت فقر و بیچارگی نجات بدهد و برای خود سرمایه گذاری کند .

اکثر مردم دکانداری ، چپلی دوزی ، موچی گری ، پنچر گیری و ... می کرد اینگونه توانست خود را از حالت فقر نجات دهد و دیگر می توانست به راحتی خرج فامیل و خرج تحصیل فرزندان خود را تامین کند . رفته رفته این مردم زحمت کش و پر تلاش فرزندان زحمت کش و پر تلاشی را به جهانیان معرفی کرد که برای هزاره ها و دولت پاکستان باعث افتخار است که  نمونه از این افتخار آفرینان عبارتند از قاضی محمد عیسی شخصیت ملی و سیاسی هزاره و همکار محمد علی جناح ،سردار صوبیدار یزدان علی خان افسر نظامی در جنگ های جهانی ، حاجی ناصر علی مشهور به شیر کشمیر ، جنرال محمد موسی فرمانده کل ارتش پاکستان ، شربت علی چنگیزی فرمانده نیروی هوای ، داکتر رقیه سعید دانشمند و عضو پارلمان در بلوچستان و سایره بتول عضو چهار خلبان زن است که برای اولین بار طیاره ها را به قلب آسمان برده و پرواز می کند و مثل ده ها و صد ها تن دیگر که قلم از نوشتن آن عاجز است .

خلاصه ، از آنجا که مردم هزاره زحمت کش است و علم دوست و در هر جا که قدم  می گذارد برای آبادی آن می کوشد و زحمت می کشد و سعی می کند که صادقانه زندگی کند توانسته است در هر عرصه ی اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، هنری و ورزشی فرزندان پرکاری را به جامعه تحویل دهد   

 

 

                                 مناطق هزاره ها در کویته

هزاره تاون (بروری ) در کنار سرک بی پاس واقع در غرب کویته می باشد که حدود چهل هزار خانواده هزاره در آن سکونت دارد .قسمت های مشهور هزاره تاون را بروری ، تینه بروری ، خالق آباد ، شجاع آباد ، حسین آباد ، علی آباد ، کرانی و اقبال آباد و ....تشکیل می دهد ، مردم بیشتر خانه های پخته و مدرن از یک طبقه گرفته تا سه چهار طبقه را برای خود می سازند . از بازار این منطقه می توان علی آباد ، حسین آباد ، نیو هزاره تاون و چند جای کوچک و بزرگ  دیگر را نام برد که در هر چند قدمی آن می توان مارکت های زیبا و بزرگ را مشاهده کرد که به علت دوری این منطقه از بازار ساخته شده اند . باعث خوشحالی است که در هر کوچه پس کوچه می توان مکتب ها و مکانهای آموزشی مثل زبان انگلسی و کامپیوتر را دید که باعث رشد علم در هزاره تاون شده است وهمچنان این باعث شده است که بیشتر مردم در خانه کامپیوتر  داشته و طرز کار با آن را یاد بگیرد .می توان گفت که از 10 خانه 8 الی 9 خانه ی  آن کامپیوتر و طرز کار با آن را می دانند حتی غریب ترین مردم فرزندان خود را در چنین مکانهای آموزشی می فرستند .

 

 

 

مطالب مفیدتر مربوط به موضوع:

سیری بر تاریخ هزاره ها در پاکستان

چگونگی ورود مهاجرین هزاره به سرزمین هند بریتانیایی(کویته امروزی)

 

 

نظرات 4 + ارسال نظر
وروجک چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:33 ق.ظ http://freebest.persianblog.com

ایول. یه سری به وبلاگم بزن.

قمبر علی شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 07:07 ق.ظ

خوب است اما پیدا کردن این سایت برایم خیلی طول کشید مثل اینکه گوگل نمی تواند این را جسجتجو کند

سهیل غرجستانی سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:31 ق.ظ http://www.parigul.blogsky.com

خیلی عالی است.

محمد جاوید جمعه 30 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:10 ب.ظ

سال نو مبارک! یا مقلّب القلوب و الابصار
یا مدبّر اللّیل و النّهار
یا محوّل الحول و الاحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال

آغاز سال نو و فرارسیدن بهار طبیعت و نوروز باستانی را به همه هموطنان تبریک عرض می نمائیم.

ای آنـکه به تدبـیر تـوگردد ایـام
ای دیده ودل ازتودگرگون مادام
ای آنکه به دست توست احوال جهان
حکمی فرماکه گردد ایام به کـام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد